onsdag 25. mai 2011

Tove-kurs på Nevland

Som det står i overskriften så har jeg hvert på tovekurs. Og det var KNALL! Synes det er så gøy å lære og prøve ut nye ting. Takk og pris for min gode venninne Gunn Rita som spurte om jeg ville være med! :-)

Dette kurset foregår hjemme hos Jorunn på Nevland i Gjesdal kommune. Det er ei flittig dame, og det er hun som malte postkassene våre, (vår og svigermor sin). Hun maler, filter og tover, og helt sikkert mye mer som jeg ikke vet.
Det vi gjorde mandag kveld var å velge hva vi ville lage. Da falt det veldig naturlig å lage en vær, med horn og mye ull! Det tar to kvelder å lage denne, for den må tørke før vi fyller den opp med ull inni. I tillegg fikk vi laget litt til, og da laget Gunn Rita og jeg hver sitt hjerte som skal dekoreres med perler og sølvtråd (hvertfall min), og som skal henge på ytterdøra å vise hjerterom.

Jorunn selger litt materialer også, så da kjøpte jeg meg en pakke med mange forskjellige farger kardet ull, filtenåler og noe aloe vera-kremer. Så trenger du Forever Living Products så vet jeg hvor du kan få kjøpt.

Av den fargene ulla og filtenålene har jeg bl.a. laget denne hårstrikken. En kan også bruke de til armbånd, brosje eller hårbøylepynt. Bare fantasien setter grenser ;-)

Her er enda to filteblomster. Formen for man ved å ta en pepperkakeform, ha noe skumgummi som underlag og stapp oppi litt ull. Så er det bare å stikke i vei! Er lurt å gjøre det ganske lenge, slik at ulla blir fast og ikke sklir ut av fasong når du er ferdig.

Her er trillebamsen jeg har heklet til Adrian. Den er heklet med fastmasker i fem deler. Oppskriften fant jeg i Hekling, samme bok som oppskriften til jakken i forrige oppdatering.

Helt til slutt er sjal nr.3 av denne sorten. Nå gjenstår det bare å få på resten av frynsene så er dette også ferdig. Det blir godt og varmt rundt halsen!

Og Gunn Rita; Gleder meg til neste tove-kveld :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar